Wednesday, February 25, 2009

Kuntau Bugis.

Kuntau bugis terkenal dengan ketangkasan dan kekebalan. Pahlawan yang berani akan bertarung dgn lawannya dalam satu kain dengan masing2 berbekalkan badik (pisau Bugis). Menurut cerita ayah saya, ada yang berlawan hingga koyak rabak kain tetapi kedua2 pahlawan tersebut tidak cedera sedikitpun. Begitulah... beberapa kali diganti kain, kain koyak rabak namun mereka tetap tidak tercedra.

Hari ini kuntau lebih kepada permainan pertunjukan di kenduri2 kahwin. Bunganya yang indah, gerak gaya yang memikat mata pasti akan menyerikan lagi majlis persandingan. Di kalangan anak muda, kuntau sudah hampir dilupakan. Anak-anak muda lebih gemar bermain Karate Do atau Tae Kwan Do... itupun hanya dalam playstation... dalam games... Dan lebih ramai lagi yang suka Ti Do...

Apakah kuntau hanya akan jadi sejarah? Sama-sama kita renung, fikir... dan bertindaklah sewajarnya. Cadangan saya? Kita hidupkan kembali kelas-kelas kuntau dimana boleh. Kali terakhir saya mengikuti kelas kuntau dari ayah saya di Balai Raya Ranggu, Tawau lebih 30 tahun yang lalu...

Salaaaaaamak!

16 comments:

Anonymous said...

Saya setuju tu Dr. Bolehlah cadangkan apa-apa program selepas ini.

musla said...

Bah..boleh disegerakanlah Dr.

gopenghagen said...

salama',

bagus cadngan tu daeng. bila nak set up committe penubuhan?

Dr. Badrulamin Bahron said...

Terimakasih atas sokongan serta kesungguhan semua...

Sdr Gani di Tawau boleh mulakan perbincangan dgn rakan2 yang minat... setup komiti dan mulakan aktiviti di Tawau dulu... Minta nasihat ayah saya dan orang2 tua kita disana...

Nanti saya hubungi yang lain...

Salaamak...

Yusuf Nur said...

Saya setuju juak..

Anonymous said...

ISLAM ATAU MELAYU....? HUJAH DR BADRUL AMIN DAN TUAN GURU NIK AZIZ....!

lebih lanjut..

http://paradigmaberani.blogspot.com/2009/01/islam-atau-melayu-hujah-dr-badrul-amin.html

Sal said...

salam..
apa tu kuntau?
nda pna dgr..

Anonymous said...

kesian bah si sal, nda pernah dengar perkataan kuntau..

Bahri Hj Lakile said...

Salam,

Kuntau tu sejenis alat muzik macam piano.... oppss... Tak de lah Sal, Kuntau tu sejenis silat traditional warisan Melayu. Kekadang ada orang sebut Kuntau Kiri atau Kuntau Kanan, itu adalah sebahagian bunga dalam silat Kuntau. Bukan silat berhaluan kiri atau berhaluan kanan. Agaknya lah....he he

Daeng,
Kalo bukak di Selangor hubungi kami di KD

Dr. Badrulamin Bahron said...

Terimakasih Bahri... Harap Sal sudah tau makna kuntau... Mmg mau bukak gelanggang di Selangor tapi ndada guru... hehehe. Di Tawau pun payah... Bapak suda tua... Yang muda ndak berani mau tampil... Sabbarak...

Anonymous said...

Salamaki..kuntau yg dmaksudkan itu memang tingginiplai seninya cuma antara hidup atau mati tp kalo kain saja robek tak apa..harap2 ilmu begitu bole dbuka d sabah.salamakki ustz

bayugunung said...

Salam Dr

Kawan-kawan keadilan Sabah slalu bilang muka sy mcm dr badrul amin

Samada saya yg perasan atau memang betul..kalo begitu, saya ni bole kata hensem jugak

takuddinrahimi said...

Assalamu Alaikum Wr. Wb.

Alhamdulillah, saya sangat terharu membaca blok tuan, Seorang anak bugis rantau demikian peduli dengan budaya bugis. Aku mencari-cari kumpulan pepatah bugis dalam internet, harapanku aku bisa dapat dari penulis di Indonesia, eh malah aku ketemu blog tuan.

Kalau boleh aku tahu orang tua tuan itu berasal dari tanah bugis mana? Aku sendiri berasal dari Bone yang kini bermukim di Makassar.

Aku sangat membtuhkan kumpulan kata-kata bijak bugis yang mencerninkan pengetahuan, sikap, dan perilaku orang bugis tempo dulu.

Mereka adalah orang-orang hebat. Mereka orang-orang pemberani, berhargadiri, dan setia kawan.

Aku ingin mengenal lebih jauh bangsaku sendiri. Aku ingin mengajarkannya kultur bugos yang sejalan dengan ajaran Islam.

Oh yaa sebagai perkenalam nama saya Takuddin Rahimi. Lahir 15 Oktober 1966 di Bone, alumni fak sastra Unhas 1990, dan lagi penyelesaian S2 di Unismuh Makassar Jurusan Manajemen Pendidan Islam

Iye, engka seddi uwenggerang ada toriolo makedae : duami riala sappo unga panasae'( lempu) belo kanukue (pacci) :

dua golongan bisa diambil sebagai sabahat yakni orang jujur dan dan orang berjiwa bersih dan suci.

terima kasih tuan

azka ayyi said...

Ass. Apa benar kungtao dari tanah bugis?

azka ayyi said...

Kungtao adalah seni beladiri china yang datang merantau ke negari kita,dan mengajari para orang tua dulu kita.

azka ayyi said...

Kami senang bila kungtao bugis di perkenalkan kembali pada generasi kita.